Valg til Ældrerådet 2025
Kandidaterne til det nye Ældreråd
Kandidaterne, du kan stemme på til Ældrerådsvalget den 11. november 2025 er nu fundet. Du kan læse mere om dem og deres motivation for at stille op til Ældrerådet her på hjemmesiden.
Der er valg til Ældrerådet tirsdag den 11. november 2025, og det nyvalgte råd tiltræder den 1. januar 2026 for en fireårig periode. Ældrerådet består af fem medlemmer og derudover vil der blive valgt en stedfortræder. De fem kandidater med flest stemmer vil blive medlemmer, og den 6. vil blive valgt som stedfortræder.
Ældrerådet er med til at sætte fokus på de emner, der betyder noget for ældres hverdag i Dragør.
Kandidater til Ældrerådsvalg 2025
Hvad laver et ældreråd?
Som høringspart rådgiver Ældrerådet kommunen, når der skal tages beslutninger, der vedrører ældre borgere. Det kan for eksempel handle om kvaliteten i hjemmeplejen, forholdene på plejehjem, madservice, byggeri af ældreboliger, kulturelle tilbud, kollektiv trafik og ældrevenlige byrum.
Ældrerådet kan også selv komme med forslag til nye initiativer, som kan styrke forholdene for ældre i Dragør. Ældrerådet behandler dog ikke enkeltsager, men lytter gerne til borgere, der har spørgsmål eller kender til forhold af principiel eller generel betydning. På den måde arbejder Ældrerådet for, at ældres ønsker og udfordringer bliver kendt i kommunalbestyrelsen og forvaltningen.
Dragør Kommune står for udgifterne til Ældrerådet og stiller lokale og sekretariat til rådighed.
Hvem kan stemme?
Alle borgere, der er bosat i Dragør Kommune og er fyldt 60 år senest den 11. november 2025, kan stemme.
Hvordan kan jeg stemme?
Alle stemmeberettigede borgere får automatisk tilsendt en stemmeseddel og frankeret svarkuvert. Hold øje med din postkasse omkring den 24. oktober 2025.
Der er tre måder at stemme på:
1. Brevstemme
- Udfyld stemmesedlen og læg den i inderkuverten
- Læg inderkuverten i yderkuverten sammen med følgebrevet
- Aflever brevet på rådhuset, hos et posthus/postbutik eller læg det i en postkasse
- Vi skal have modtaget din stemme senest mandag den 10. november 2025 kl. 14.
2. Stemme i hjemmet
Hvis du på grund af sygdom eller manglende førlighed er forhindret i at kunne møde frem på valgdagen, kan du søge om at stemme i dit eget hjem:
- Ansøgningsfrist søndag den 26. oktober 2025
- Du kan ansøge via:
- ansøgningsskema på kommunens hjemmeside
- telefon til Center for Sundhed, Pleje og Rehabilitering på 32 89 01 00
- e-mail: sundhedogomsorg@dragoer.dk
- brevpost til Kirkevej 7, 2791 Dragør (mærk kuverten: Ældrerådsvalg)
- Stemmer i hjemmet hentes tirsdag-onsdag den 4.-5. november 2025. Alle der har søgt, bliver kontaktet pr. telefon mandag den 3. november for aftale om afhentning.
3. Fremmøde på valgdagen tirsdag den 11. november
- Sted: Hollænderhallen, 1. sal (lokale 3+4). Der er elevator for gangbesværede
- Kan du ikke komme ind i valglokalet, kan du afgive din stemme uden for valglokalet, for eksempel i en parkeret bil
- Medbring ID og følgebrevet/informationsbrevet
- Har du glemt følgebrevet? Du kan stadig stemme med ID – vi krydser dig af på en manuel liste.
- Hvis du både har brevstemt og møder op på valgdagen, tæller brevstemmen.
Har du spørgsmål?
Ældrerådet
E-mail: info@aeldreraadetdragoer.dk Databeskyttelse: Du bør undgå at sende cpr.nr. og andre fortrolige oplysninger i almindelige e-mails.
Center for Sundhed, Pleje og Rehabilitering
Telefontid:
Mandag-onsdag: 10-14
Torsdag: 10-16:30
Fredag: 10-13
Databeskyttelse
Du bør undgå at sende cpr.nr. og andre fortrolige oplysninger i almindelige e-mails.
Telefon: 32 89 01 00
E-mail: sundhedogomsorg@dragoer.dk