Gå til hovedindhold
Nyheder

Hvidovre, Dragør og Vallensbæk ansætter fælles borgerrådgivere

Meta Fuglsang og Joakim Kronborg er ansat som nye borgerrådgivere på tværs af Hvidovre, Dragør og Vallensbæk Kommuner. Begge har solid erfaring med jura og kommunalt arbejde.

Fra venstre: Meta Fuglsang, Joakim Kronborg.

Indhold

    Fra den 1. november 2025 får borgerne i Hvidovre, Dragør og Vallensbæk adgang til en ny fælles borgerrådgivning. To nyansatte borgerrådgivere, Joakim Kronborg og Meta Fuglsang, skal sikre en uafhængig vejledning og støtte til borgerne, når dialogen med kommunen er svær – altid med fokus på borgernes oplevelse og retssikkerhed.

    Fysisk tilstedeværelse i alle tre kommuner

    Meta Fuglsang er uddannet jurist (cand.jur.) og har arbejdet som advokatfuldmægtig og advokat. Hun har arbejdet i flere kommuner på bl.a. social-, ældre- og familieområdet og været borgerrådgiver i Glostrup og senest Slagelse Kommune.

    Joakim Kronborg er uddannet cand.soc. i jura med en baggrund som socialrådgiver i Holbæk Kommune, og siden 2024 har han arbejdet som professionsjurist i Holbæk Kommune på børne-, unge- og familieområdet.

    Begge ser de frem til at tage hul på den nye opgave:

    ”Som borgerrådgivere skal vi sikre, at den enkelte borgers retssikkerhed bliver overholdt. Samtidig giver rollen os en værdifuld mulighed for at få øje på mønstre i forvaltningen, som kan styrke kvaliteten af sagsbehandlingen generelt. Det er vigtigt, for når jeg hjælper en borger, hjælper jeg ét menneske – men når jeg kan bidrage til, at forvaltningen udvikler sig, så hjælper jeg rigtig mange,” siger Meta Fuglsang.

    Også Joakim Kronborg ser frem til opgaven med at styrke dialogen mellem borgere og forvaltninger:

    ”Som borgerrådgiver bliver min vigtigste opgave at sikre borgernes retssikkerhed. Det kræver et todelt fokus: At være en støtte for den enkelte borger og samtidig hjælpe kommunerne med at udvikle deres praksis. Derfor glæder jeg mig også til at arbejde på tværs af tre kommuner, så vi kan dele de gode erfaringer og lære af hinanden,” siger Joakim Kronborg.

    Borgerrådgiverne vil have fysisk tilstedeværelse i alle tre kommuner og være tilgængelig telefonisk alle hverdage. De kan vejlede borgerne ved klager over sagsbehandlingen, se på afgørelser eller guide borgene videre i klagesystemet. Samtidig skal borgerrådgiverne bidrage til at fremme en kultur i forvaltningerne, hvor man tager ved lære af sine fejl og bruger erfaringerne til at forbedre praksis.

    Borgmestre glæder sig

    Borgmestrene i de tre kommuner glæder sig over det nye samarbejde og de to nyansatte borgerrådgivere.

    ”Jeg er glad for, at Hvidovre Kommune igen får en borgerrådgiverfunktion. Det er vigtigt, at borgerne har en uvildig og kompetent rådgiver, de kan henvende sig til, hvis noget i det kommunale system er svært at forstå, eller hvis samarbejdet med kommunen ikke fungerer. Borgerrådgiverne kan hjælpe borgerne og samtidig bidrage til, at vi som kommune bliver endnu bedre i mødet med borgerne,” siger Hvidovres borgmester, Anders Wolf Andresen.

    Også i Dragør glæder man sig over den nye fælles borgerrådgiverordning, som kan hjælpe borgerne.

    ”Jeg er glad for, at vi nu har sat navne på de to nye borgerrådgivere. Den fælles borgerrådgiverordning giver tryg hjælp til borgerne og værdifulde indsigter, så vi som kommune kan lytte, lære og blive bedre, siger Dragørs borgmester,” Kenneth Gøtterup.

    Vallensbæks Kommune ser samarbejdet om en fælles borgerrådgiverfunktion som et vigtigt skridt for at styrke dialogen med borgerne:

    ”Vi har i Vallensbæk et stærkt fokus på at være tæt på borgerne, og derfor er jeg rigtig glad for, at vi nu sammen med Hvidovre og Dragør får en fælles borgerrådgiverfunktion. Det giver en ekstra indgang til kommunen og er med til at sikre, at vi hele tiden bliver klogere og bedre i vores møde med borgerne,” siger Vallensbæks borgmester, Henrik Rasmussen.

    En mere robust ordning

    Samarbejdet mellem Hvidovre, Dragør og Vallensbæk om en fælles borgerrådgivning skal gøre ordningen mere robust. De to borgerrådgivere kan dække hinanden ved fravær og sparre om komplekse sager, og samtidig kan kommunerne samle og effektivisere opgaver som årsberetninger, statistik og undervisning af medarbejdere – til gavn for både borgere og forvaltning.

    De tre kommuner har fået puljemidler, som dækker udgifterne til ansættelse af borgerrådgiverne for 2025. Fra 2026 udgør den samlede årlige udgift 1,58 mio. kr., hvoraf Hvidovre betaler halvdelen, mens Dragør og Vallensbæk deler resten af udgiften.